fbpx

Hoewel we onze omgeving door verwarming en verlichting aan onze behoeften kunnen aanpassen, worden wij toch door de wisseling van de jaargetijden beïnvloed. Volgens Ayurveda zijn de ritmen en fasen van de natuur ook de ritmen van ons lichaam en geest.

Om tijdens wisseling van de jaargetijden in balans te blijven, beveelt Ayurveda aan om de jaargetijdenroutine ‘Ritucharya’ aan te houden. Ritucharya vertelt ons hoe we het beste kunnen profiteren van het seizoen en hoe we ons kunnen beschermen tegen nadelige effecten.

Het jaargetijde waarin je het meest op de behoeften van je lichaam moet letten, is degene die overeenkomt met je constitutietype: de zomer voor Pitta-mensen, de winter voor Vata-mensen en de lente voor Kapha-mensen.

Vata is bij elke wisseling van het jaargetijde zeer gevoelig. Daarom is het belangrijk om bij overgang van koud naar warm of omgekeerd op deze dosha te letten en maatregelen ter regulering te nemen.

De aanpassing van voeding en levenswijze aan de verschillende jaargetijden hoeft niet al te dogmatisch worden opgevat. Het gaat in Ayurveda vooral om je natuurlijke gevoel te volgen en om te leren de behoeften van het lichaam waar te nemen.

NAZOMER

Met zijn milde en stabiele weer werkt de nazomer harmoniserend en verzachtend op lichaam, geest en ziel. Ouderen, zij die in de Vata-fase van hun leven verkeren, doen de milde zon en de wat hogere luchtvochtigheid goed. Trouwens allen die onder invloed van Vata staan.

Met het afnemen van de zomer verzamelt zich weer Kapha in ons lichaam. Het is goed om eenmaal per week een dag te kiezen met alleen vloeistoffen zoals hete soep, groentenafkooksels en thee. Ook heel goed is bijvoorbeeld dagelijks twee tot drie koppen Kapha Tea.

Ter versterking van de afweer en welbevinden is het aanbevolen daarnaast één tot twee theelepels Chyavanprash te nemen.

Indien gewenst en als je het kunt verdragen kun je eenmaal per week een sauna nemen. Het is belangrijk de ogen goed af te schermen tegen de warmte met een koude doek. Zorg voor een geleidelijke afkoeling na sauna. Vooral voor Vata-mensen is een koude douche niet goed.

 

HERFST

De herfst brengt met zijn stormen en regen opnieuw een wending in het jaar. Bescherm jezelf tegen wind en koude om niet bij de eerste griepgolf ziek te worden.

Dagelijkse massage met sesamolie is nu heel belangrijk. Ze houdt je lichaam warm en maken de overgang naar het koudste jaargetijde makkelijker.

De herfst vraagt erom meer warme, vochtige en goed smerende producten te eten en wat meer de nadruk te leggen op zoete, zure en zoute smaken.

Dit jaargetijde was eigenlijk altijd al het seizoen van huiselijkheid, warmte en gezelligheid. Een goed moment om je kennis van ayurvedische kookkunst weer eens op te pakken. Aanraders zijn het Ayurveda Kookboek en Ayurvedisch koken voor de westerse keuken, beiden van Amadea Morningstar.Ayurveda in de herfst

Leef je daarom uit met het maken van heerlijke smeuïge soepen met verwarmende kruiden. Kardemom is zoet en warm en toch activerend, en daarom dus een heerlijk geurend kruid om toe te voegen aan je soepen of groentestoofschotels. Zo kan je met meer kruiden experimenteren die verwarmend zijn. Het drinken van heerlijke Vata Tea is aan te raden in deze tijd.

Vata vervoert de Prana (levensenergie) door het lichaam, let er dus ook in de herfst extra goed op dat je verse en liefst biologische producten eet. Het lichaam heeft de energetische kracht van vers en onbewerkt voedsel nodig om Vata in balans te laten functioneren. Fast food en een gestresste levensstijl brengt de Prana in het lichaam omlaag.

De tijd dat Vata het meest actief is, is tussen 02:00 en 06:00 in de vroege ochtend. Vata-type mensen hebben de neiging om rusteloos te zijn en last te krijgen van slapeloosheid of om dan veel te vroeg wakker te worden, omdat ze zich zo rusteloos voelen. Het is dus aan te bevelen om vlak voordat je gaat slapen nog een fijne ontspanningsoefening of een geleide meditatie te doen. Het wordt sterk afgeraden om ’s avonds nog achter de computer te werken, te sporten, of om te laat naar bed te gaan.

Overdag slapen wordt in Ayurveda ontraden. Maar bij een sterke disbalans van Vata is het wel fijn om tussen 2 en 4 uur ’s middags een korte rustpauze te nemen. Niet gaan slapen! Een uurtje rustig lezen in een stoel of Vata kalmerende yoga-oefeningen doen kalmeert de Vata die op dit tijdstip van de dag de neiging heeft om onrustig te worden en ervoor te zorgen dat we onze energie niet meer goed kunnen focussen.

Aarden is een belangrijk praktisch en energetisch aspect in Vata-management. Een goede regelmaat, rust en routine zorgt voor rust en aarding. Om Vata te kalmeren hebben we geen intense yoga en sportoefeningen nodig maar juist een rustige en regelmatige routine die ervoor zorgt dat de Vata-energie soepel en stromend door ons lichaam heen kan werken.

Verkoudheid ligt op de loer, gebruik daarom Neti-neusspoelkannetje. Het Neti-kannetje kan dagelijks worden gebruikt – in het pollenseizoen, bij verkoudheid of een verstopte neus zelfs meerdere malen per dag.

Wij wensen je een mooie herfst toe!

Herfsttips

Winkelwagen